Je až neuveriteľné, ako dlho sa neriešil problém s neefektívnosťou školstva vzhľadom na uplatnenie ľudí v odbore a aké rozmery to nadobudlo. Podľa prieskumu zamestnávateľských organizácií (december 2018) nepracovalo vo svojom odbore 57 % absolventov VŠ a 63 % absolventov SOŠ. Ročné náklady na ich pobyt na škole boli v ráde stoviek miliónov eur. http://targetnews.sk/clanky/it...
Duálne vzdelávanie je nezmysel na vyťahovanie peňazí firiem zo štátneho rozpočtu.
Vieme ako to zle fungovalo za komunizmu a opäť ideme vytvárať neefektívnych nových nezamestnaných ľudí, ktorí sa nebudú vedieť rýchle adaptovať v nových odboroch, keď príde k zmene hospodárskeho priestoru. Prídeme o obrovskú výhodu a to flexibilitu ľudí, ktorú dnes máme. Miesto toho ideme špecializovať na jednen stroj na jednu manúalnu činnosť a ten človek nebude vedieť sa nikde inde uplatniť.
15-16 ročné deti z možno až 90 % nevedia akému odboru sa majú venovať a pre aký majú študovať. Nevedia čo ich bude baviť, čo im zabezpečí živobitie, ako využijú svoje talenty. Ale musia sa rozhodnúť na kaú strednú školu pôjdu. Miesto pomoci zo strany ministerstva a školstva im dajú nové a nové testovanie, prijímačky a ten chumaj Ondruš chce mať tu vychovanú bandu tupcov, ktorí nebudú nič ovládať, ale budú absolventi duálneho vzdelávania. Ak tá fabrika skrachuje tak jej učni sú neuplatniteľní v iných odboroch.
Ale problém je ešte širší. Vzdelávanie sa nevedie, kvôli veomostiam, znalostiam, schopnostiam, ale len a len kvôli známkam na vysvedčení. Všetci vedia, že dôležitejšie sú vedomosti, schopnosti, znalosti a nie známky, ale aj tak všetkým ide len a len o známky, vysvedčenia, tituly, Hoci podnikatelia, personalistky, by radi mali motivovaného človeka, teamového a ja neviem akého, ale najradšej by boli, ak by im to dali potvrdené na papieri, od strednej školy a doktorantúrou z UMB.
Tak páni podnikatelia by radi motivovaných učiteľov - najlepšie s platom predavačky v LIDL-i A absolventov plných nadšenia pracovať zadarmo (interns) alebo za minimalnu mzdu (s nádejou, že časom snáď dojde aj "cash na ruku"), veď na čo mu peniaze, celoživotný mama-hotel je mu dosť.
Samozrejme vzdelávanie výhradne z peňazí zamestnancov, pretože rok za rokom vykazujú zisk pred zdanením na úrovni príjmov najhoršie plateného zamestnanca ...
Schopnosť angličtiny na pokročilej úrovni (ale už nie nemčiny, mohol by otrok újsť k susedom).
Desiatky rrokov bola personalna politika nasatvena na prístup: nespokojný? nevadí, za bránou je dosť nezamestnaných, čo Ťa nahradia...
Dnes "dovezieme z nonEU zahraničia" (ideálne na miesta, ktoré boli vytvorené z dotácií (pozri sociálna ťažba Handlová)).
Ani korunu do výskumu,ani korunu do škôl/špeciálnych učební, žiaden prístup k novým technológiám..
Áno, školstvo je dnes v biednom stave.
Okrem pár percent nadšencov, ktorí by s detmi robili, aj keď by mali za to platiť (v praxi aj platia - ich partneri/rodiny). sa na pedagogické fakulty hlásia ľudia pre ktorých je to 3.-4. voľba. Byť učiteľom v Bratislave znamená mať 2 zamestnania, v hladovej doline zase deliť sa o odmeny s riaditeľom (riaditeľ zase zo zástupcom zriaďovateľa... ).
Nechcem od učiteľa mojich detí aby ich naučil, kedy objavil Kolumbus Ameriku. Chcem aby v nich prebudil nadšenie z objaviteľských ciest, aby si ten dátum objavu, či inej historickej udalosti objavili sami.
Chcem aby videli učiteľa, ktorý iim ukáže analýzu ich denných činností, naučí ju previesť do algoritov a " vyrobi" / nechá študentom vyrobiť ich vlastných avatarov ...
Chcem aby aj chlapci, ktorí vyrastajú bez otca vedeli do ruky chytiť skrutkovač, pílku, vrtačku, aby vedeli zapojiť elektrické rozvody (na pochopenie stačí NN 12V DC ), aby vedeli, ako sa správa materiál pri opracovaní, aby videli ako rastie rastlina. Aby vedeli, že neexistuje JEDINA história, že to čo je pre nás prehra môže byť pre druhých víťazstvo a prečo je to tak. Chcem aby okolo seba videli ROVNÝCH ľudí, ktorí budú mať na nich ČAS. - myslíte že takými budú ľudia, ktorí počas výučby myslia na druhú šichtu, alebo na chvíľu, keď odovzadjú nadriadenými "podiel" z odmeny....
Nespokojní zo školstvom? Čo navrhujú - okrem "vychovajte mi DNES obsluhu k TOMUTO stroju... " ..
stupeň uplatnenia absolventov
http://targetnews.sk/clanky/it...
Celé zle a ešte horšie.
Vieme ako to zle fungovalo za komunizmu a opäť ideme vytvárať neefektívnych nových nezamestnaných ľudí, ktorí sa nebudú vedieť rýchle adaptovať v nových odboroch, keď príde k zmene hospodárskeho priestoru. Prídeme o obrovskú výhodu a to flexibilitu ľudí, ktorú dnes máme.
Miesto toho ideme špecializovať na jednen stroj na jednu manúalnu činnosť a ten človek nebude vedieť sa nikde inde uplatniť.