reklama

Po ôsmich rokoch sa zastavil prepad hodnotenia podnikateľského prostredia.

Podnikatelia hodnotili druhý polrok 2018 pozitívnejšie ako predchádzajúce obdobie a Index podnikateľského prostredia stúpol oproti 2. kvartálu 2018 o 0,09 bodu, keď sa zvýšil na 44,82 bodu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Podnikatelia hodnotili druhý polrok 2018 pozitívnejšie ako predchádzajúce obdobie a Index podnikateľského prostredia stúpol oproti 2. kvartálu 2018 o 0,09 bodu, keď sa zvýšil na 44,82 bodu. Ide iba o 0,19% lepšie hodnotenie (-2,36%) oproti predchádzajúcemu štvrťroku (-2,55%) ale je to prvý krát po ôsmich rokoch, kedy IPP stúpol oproti bezprostredne predchádzajúcemu obdobiu. Naposledy sa tak stalo v 3Q 2010, vtedy mal IPP hodnotu 91,9 bodu.

Podnikatelia za top bariéru v podnikaní označili efektívnosť hospodárenia štátu, prístup k štátnej pomoci (-6,77%), byrokraciu (-6,73%), uplatňovanie princípu rovnosti pred zákonom (-6,55%) a zrozumiteľnosť, použiteľnosť, stálosť právnych predpisov (-6,00%). Ide v zásade o rovnaké bariéry ako posledných niekoľko rokov, len v inom poradí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V druhom polroku 2018 hodnotili podnikatelia kvalitu a dostupnosť výrobných vstupov, pracovnej sily(-4,23%) o 1,46% lepšie ako v predchádzajúcom období (-5,69%). Prekvapením bolo kladné hodnotenie funkčnosti štátnych inštitúcií (kataster, daňové úrady,…), ktoré dostalo kladné hodnotenie (0,91%). Naposledy podnikatelia hodnotili túto oblasť kladne v 1Q 2017. Je možné, že ide o odraz fungovania anti-byrokratického zákona. Najvýznamnejšie z oblastí mimo podnikateľov samotných bola hodnotená oblasť prístupu k finančným zdrojom (úvery, kapitálový trh, …) (0,95%).

IPP dosiahol úroveň 44,82 bodu a oproti predchádzajúcemu štvrťroku stúpol 0,09 bodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe uvedeného je možné konštatovať, že podnikatelia vedia oceniť opatrenia štátu, ktoré zlepšujú podnikateľské prostredie. Problémom je, že za posledné roky nie je veľmi čo oceňovať. Spôsob akým sa prijímajú zákony v tomto volebnom období v NRSR pripomína všetko len nie odbornú a serióznu normotvorbu.

Z právnych úprav sa podnikatelia domnievajú, že podnikateľské prostredie najviac poškodí novela zákona o podpore v cestovom ruchu (-32,83 bodu na škále od -300 do 300 bodov), ktorý zavádza príplatky za rekreáciu v SR pre zamestnancov od zamestnávateľov zamestnávajúcich nad 50 zamestnancov.

Na druhej strane ocenili novelu zákona o verejnom obstarávaní (10,44 bodu) od ktorého si sľubujú zrýchlenie verejného obstarávania. Podobne pozitívne hodnotili novela zákona o katastra nehnuteľností, ktorý má priniesť zefektívnenie činnosti katastra nehnuteľností. Pozitívne ocenili aj zmeny v policajnom zbore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Grafy a ďalšie informácie nájdete na TU.

Peter Serina, Výkonný riaditeľ PAS

Bližšie o našej činnosti sa dozviete na http://alianciapas.sk

Podnikateľská aliancia Slovenska

Podnikateľská aliancia Slovenska

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) je asociácia siu generis združujúca podnikateľov a tretí sektor založená na princípoch etickosti, otvorenosti, principiálnosti, solidárnosti a zákonnosti. Hlavným cieľom PAS je skvalitňovanie formálnych a neformálnych pravidiel podnikateľského prostredia v Slovenskej republike v kontexte celospoločenského rozvoja, pre všetkých podnikateľov bez rozdielu. Hlavnou črtou aktivít PAS je, že nesledujú záujmy jednotlivých podnikov alebo skupín podnikov, ale záujmy podnikateľského sektora ako celku v kontexte celospoločenského rozvoja. V realizovaných aktivitách sa naplno uplatňuje princíp starostlivosti o verejné statky. Cieľom je, aby sa podmienky na podnikanie zlepšovali pre všetkých, ktorí pôsobia na trhu. Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaPrieskumySpoločnosťNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu