reklama

Úroveň školstva a vzdelávania je určujúca pre úspech krajiny v budúcnosti

Systém vzdelávania je jedným z najdôležitejších systémov v každej krajine. Každoročne vyprodukuje množstvo absolventov vstupujúcich na trh práce a od kvality ich vzdelania záleží, ako sa bude dariť krajine v budúcnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Do školstva zároveň smeruje významná časť verejných zdrojov. V súvislosti s nimi sa čím ďalej tým viac hovorí o investíciách, nie o výdavkoch. Prečo je tomu tak?

Už predškolská starostlivosť je mimoriadne dôležitá, a to hneď z dvoch hľadísk. Prvým je vzájomná súvislosť medzi dostupnosťou starostlivosti o deti v predškolskom veku a aktívnym zapojením sa žien – matiek do trhu práce. Ak rodičia vedia, že o ich deti bude počas dňa postarané, môžu sa – hoci aj na čiastočný pracovný úväzok – venovať kariére a prispievať tým k tvorbe HDP. Prírastky zamestnanosti a produktivity práce v dôsledku dostupnej starostlivosti o deti v predškolskom veku pritom nemusia byť zanedbateľné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhým aspektom je dôraz na formovanie základných návykov a zručností u detí, ktoré predškolské zariadenia navštevujú. Tie sa najlepšie formujú v mladom veku, preto niektoré krajiny pristúpili k zavedeniu povinnej dochádzky do predškolských zariadení už 2 roky pred nástupom do prvého ročníka. Socializácia v kolektíve hrá pri formovaní sociálnych zručností detí dôležitú úlohu. Zavedeniu povinnej dochádzky však musí predchádzať univerzálna dostupnosť predškolských zariadení.

V rámci základného školstva je moderným trendom odklon od tradičného sústredenia sa na výkon a podpory konkurencie formou známkovania. Škola má byť pre žiakov zmysluplná a zaujímavá, práve v takom prostredí sú schopní naučiť sa spolupráci a riešeniu problémov. Tradičné memorovanie a štandardizované testovanie už nie sú považované za najlepšie spôsoby vzdelávania detí. Typickým reprezentantom odklonu od prísneho systému založeného na konkurencií žiakov a škôl smerom k posilňovaniu tvorivosti a spolupráce je Singapur, ktorý testovanie uplatňuje iba na konci základnej školy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V oblasti stredného školstva sa v poslednom čase vedie debata o tom, či na Slovensku nemáme príliš veľa gymnázií a málo odborných škôl, ktoré pripravujú študentov do praxe. Napriek poklesu počtu žiakov gymnázií ich podiel na celkovej stredoškolskej populácií ostáva prakticky nezmenený. V odborných školách je moderným trendom dôraz na prepojenie s praxou. Podľa prieskumu medzi podnikateľmi však nie sú prvoradé odborné znalosti absolventov, tie ich vedia pomerne ľahko doučiť. Naopak žiadanými sú tzv. prierezové zručnosti. To poukazuje na fakt, že bez ohľadu na to či ide o gymnázium alebo odbornú strednú školu, je potrebné sa sústrediť na rozvoj zručností, ktoré vyžaduje dynamicky sa meniaci trh práce. Je totiž potrebné počítať s tým, že absolventi budú častejšie ako v minulosti meniť svoje zamestnanie. Mnohí zo žiakov, ktorí sa teraz rozhodujú pre výber strednej školy, nastúpia po skončení školy do zamestnania, ktoré dnes ani nepoznáme. Vplyvom technologického pokroku budú mnohé pracovné pozície nahradené strojmi, absolventi škôl by ich preto mali vhodne dopĺňať svojimi zručnosťami, ako sú kooperácia, kritické myslenie, či tvorivosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vysoké školy pôsobia v čoraz viac medzinárodnom prostredí. Otvorenosť trhu s vysokoškolským vzdelaním v rámci EÚ umožňuje našim študentom chodiť študovať do zahraničia a naopak, prináša zahraničných študentov k nám. S týmto trendom sa musia univerzity vyrovnať, a na jednej strane súťažiť o slovenského študenta so zahraničnými univerzitami, predovšetkým tými českými. To sa dá jedine kvalitou, lepším prepojením obsahu výučby na prax a individualizáciou štúdia. Na druhej strane by mali univerzity lákať študentov zo zahraničia, a tých ktorí už u nás študujú viac integrovať s domácimi študentami. Vytvorí sa tým viac stimulujúce prostredie a posilní využitie cudzích jazykov pri vzájomnej komunikácii. Zároveň sa vytvorí predpoklad, že vysokokvalifikovaní zahraniční absolventi našich vysokých škôl u nás po skončení štúdia ostanú pôsobiť natrvalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súvislosti s vysokými školami sa tiež zvykne viesť polemika o tom, či sa sústrediť na kvantitu alebo kvalitu. Inými slovami, či má vysokoškolský systém byť prístupný čo najširšej populácií, alebo sa sústrediť na špičkové vzdelanie pre najtalentovanejších študentov z populačného ročníka. V našom prípade zaostával počet vysokoškolsky vzdelaných ľudí na celkovej populácií za priemerom krajín OECD, preto sa kapacita vysokých škôl zvyšovala. Na rozdiel od vyspelých krajín, kde študenti končia vysokú školu prevažne bakalárskym diplomom, však u nás rozhodujúca väčšina študentov pokračuje v plnohodnotnom vysokoškolskom vzdelaní druhého stupňa. Do veľkej miery je to spôsobené tým, ako je nastavený systém financovania vysokých škôl. Kvantita a kvalita teda nemusia nevyhnutne byť v rozpore. Dôležité je dosiahnuť zvýšenie podielu kratších, viac na prax orientovaných študijných programov a v druhom stupni klásť väčší dôraz na akademickú excelentnosť, podporovanú výskumom, na ktorom sa univerzity podieľajú.

Ani po ukončení štúdia a nájdení si vhodného zamestnania by sa však vzdelávanie nemalo končiť. Vyžadujú si to stále rýchlejšie sa meniace požiadavky trhu práce. To, čo bolo pred pár rokmi požadované len výnimočne, sa dnes stáva bežným štandardom. Každá krajina, ktorá to myslí vážne s prechodom na znalostnú ekonomiku, by preto mala mať vybudované mechanizmy podpory celoživotného vzdelávania a rekvalifikácie. Nejde pritom iba o podporu formálneho vzdelávania v podobe certifikovaných kurzov, ale napríklad aj zvyšovanie motivácie zamestnancov pre samoštúdium.

Ján Marušinec, člen Rady PAS

Bližšie o našej činnosti sa dozviete na http://alianciapas.sk

Podnikateľská aliancia Slovenska

Podnikateľská aliancia Slovenska

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) je asociácia siu generis združujúca podnikateľov a tretí sektor založená na princípoch etickosti, otvorenosti, principiálnosti, solidárnosti a zákonnosti. Hlavným cieľom PAS je skvalitňovanie formálnych a neformálnych pravidiel podnikateľského prostredia v Slovenskej republike v kontexte celospoločenského rozvoja, pre všetkých podnikateľov bez rozdielu. Hlavnou črtou aktivít PAS je, že nesledujú záujmy jednotlivých podnikov alebo skupín podnikov, ale záujmy podnikateľského sektora ako celku v kontexte celospoločenského rozvoja. V realizovaných aktivitách sa naplno uplatňuje princíp starostlivosti o verejné statky. Cieľom je, aby sa podmienky na podnikanie zlepšovali pre všetkých, ktorí pôsobia na trhu. Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaPrieskumySpoločnosťNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu